Fotografije, ne reči

THE WORD Fotografije, ne reči

Ako znaš šta želiš, već si na dobrom putu da to i pronađeš. Ukoliko je baš ta stvar, baš u toj prodavnici raspoloživa u tom trenutku. Na internetu važi isto pravilo, ali su mogućnosti daleko veće – za izbor, kao i za pretragu.

Platforme za elektronsku trgovinu odavno su nadmašile fizičke prodajne objekte širokom ponudom stilova, formi, dezena, veličina i vrsta artikala. Izbor je toliko velik da je, čak i sužavanjem putem pretrage, često nepregledan i zahteva strpljenje i odlučnost do magičnog klika na “kupi”.
Iz ugla kupca, jedini način da se skrati vreme uloženo u pronalaženje prave stvari na internetu je da se u startu sazna šta se traži, bez obzira da li je primećeno u izlogu, kod kolega iz kancelarije, prolaznika na ulici, prelistavanjem časopisa u kafiću, ili na Instagram postu (ne)poznatog blogera.

Iz ugla trgovca, izazov je odgonetnuti šta je kupcu zaista potrebno čak ni kada on sam nije siguran, i ponuditi prečicu do (pravog) rešenja. Odgovor može biti inovacija koju je prosle nedelje lansirao najveći britanski ecommerce sajt, ASOS – alat za vizuelnu pretragu, kao dodatak svojoj mobilnoj aplikaciji. Tehnološko rešenje koje omogućava pretraživanje sadržaja sajta na osnovu fotografije, nudeći primere slične zadatom, nije novo, ali je sada po prvi put upotrebljeno na polju elektronske trgovine u modnoj, oduvek suštinski vizuelnoj, industriji. Kupcu koji inspiraciju pronalazi na svakom koraku, oflajn i onlajn, sada je potreban samo mobilni telefon. Medju kriterijumima za pretragu na mobilnoj ASOS aplikaciji (koja ima više od 10 miliona preuzimanja globalno) dovoljno je uneti fotografiju željene modne kombinacije i sajt će napraviti selekciju najsličnijih artikala. Naravno, alat još uvek ne može na kompleksnoj fotografiji jasno da razgraniči detalje, niti da pronadje potpuno poklapanje sa zadatim, ali značajno sužava izbor u skladu sa onim što kupac želi (makar približno) da pronadje. Ponuda na ASOSu, koja je jedan od najjačih aduta ovog sajta, trenutno broji oko 85.000 modnih artikala, i preko 850 robnih marki. Stoga konkretan artikal na slici (boja, patern, forma, silueta i stil) umesto reči koje ga opisuju, “štedi” skrolovanje od po nekoliko stotina stranica rezultata pretrage na mobilnom telefonu. Opcija je trenutno dostupna za iOS, dok se Android verzija očekuje u narednim nedeljama. Opredeljenost ka mobilnom kanalu komunikacije je očekivana, imajući u vidu da se putem mobilne aplikacije, globalno ostvaruje 58% kupovina i 70% ukupnog globalnog prometa sajta (u Velikoj Britaniji 80%). Sa druge strane, kao i za svaku od prethodnih inovacija ovog brenda, ostavljen je prostor za povratnu informaciju od kupaca.

U kojoj meri će vizuelna pretraga uticati na uštedu vremena i poboljšanje procesa odlučivanja i kupovine, ostaje da se vidi. Izvesno je da je ona rezultat mnogo šire, trajne orijentacije na kontinuirano unapređivanje šoping iskustva. Zahvaljujući spremnosti da u centar svog biznis modela stavi svog kupca, ASOS je od malog startapa osnovanog 2000. godine pod imenom “As Seen On Screen” sa svega nekoliko zaposlenih, danas u poziciji da po stopi rasta prodaje (32%) u 2017. nadmaši svetske lidere u industriji: Zaru (17%) i H&M (8%). ASOS je među prvima je uveo posebne uslove i zakazivanje isporuke, politiku besplatnog povraćaja robe, chat servise, deljenje outfit inspiracija, angažovanja blogera za promociju, sisteme za podršku kupcima, iznova se oslanjajući na iskustvo kupovine.  Upotrebom AI tehnologije ovaj modni gigant samo nastavlja da kroji pravila igre, i iznova osvaja svog kupca.

Tekst pisan za Marketing mrežu, 18.08.2017.

Čitaj dalje: