Nectar
20 godina – Nije svejedno ko je vaš izbor!
Kocka je okrugla i danas svi snimaju reklame. U zemlji u kojoj kladionice niču na svakom ćošku, reklo bi se da je to jedan od najsigurnijih biznisa i da mušterija ima dovoljno za svakog od takmaca. Uprkos takvoj situaciji, stiče se utisak da su kladionice ipak relativno kasno ušle u ozbiljniju borbu kako bi baš sebi privukle što veći broj kladioničara.
Mala digresija: nijedan rečnik srpskog jezika ne beleži reč „kladioničar“, već „kladilac“ i „ređe kladitelj“, pa većina lingvista i lektora tvrdi da bi reč kladioničar mogla da označava samo ljude koji organizuju klađenje, dakle, vlasnike kladionica. To je samo jedan od primera gde jezička stvarnost i živi govor ne mare za ponekad previše rigidna pravila ljutih normativista.
Da se vratimo na teren klađenja i advertajzinga.
Danas je praćenje tiketa mnogo lakše, a kladioničarsko oglašavanje je osvojilo dobar prostor na TV ekranima, naročito na sportskim kanalima gde je ono apsolutno dominantno (mada povremeno zaprete TV spotovi koji su žanr za sebe – reklame za preparate za potenciju).
Tu kladioničarsku prisutnost je do maksimuma dovelo ovogodišnje održavanje najvećeg fudbalskog takmičenja na svetu. Svetsko prvenstvo u Rusiji je, direktno ili posredno, bilo tema većine kladionica koje su plasirale reklame na televiziju. Prvo iznenađenje za mene je bilo kada sam shvatio da je Soccer kladionica na ATL-u ignorisala održavanje SP u Rusiji i da TV format u ovom trenutku koriste da se predstave kao luksuzni raj za sve ljubitelje ruleta i ostalih igara na sreću. I MaxBet kao da se potrudio da mi obori tekst, ali njihova promocija akcije sa gratis pićima u kojoj glavnu ulogu ima selektor vaterpolista Dejan Savić može se shvatiti i kao poziv za gledanje SP u njihovim objektima. Malo nategnuto, ali možda prođe…
Tako je Mozzart, kao najveći igrač, išao na „siguricu“ – podizanje ugleda kroz CSR koji je direktno povezan sa uspehom reprezentacije Srbije, odnosno postignutim golovima, jer će za svaki od njih donirati milion dinara. Nisu želeli da rizikuju čak ni sa izborom sportista – jedan bivši fudbaler Crvene zvezde i jedan sadašnji igrač Partizana, da se niko ne naljuti.
Meridian je u poslednje vreme komunicirao svoje lokale kao mesto okupljanja ekipe iz kraja, što deluje kao zanimljiv insajt. Likove iz prve takve reklame iskoristili su za dva nova TV spota, jedan sa Srđanom Todorovićem i drugi sa komičarem Nešom Bridžisom. Kako su teme bile nagradna putovanja u Rusiju, možemo slobodno reći da su se oni najdirektije vezali za sam događaj. Humor koji dominira u njima nije po mom ukusu, ali možda ja nisam pravi predstavnik ciljne grupe, iako jesam „rekreativni“ kladioničar. Tu se nisu zaustavili, pošto je ova kampanja završena pre početka prvenstva. Trenutno su aktuelna dva spota sa Duletom Savićem koji poziva na gledanje utakmica Srbije u Meridianu i igranje tiketa od 15 miliona. Oni se izgleda ne plaše klupske podeljenosti u Srba, tako da se može reći da su odigrali za nijansu hrabriji fiks.
I na kraju Millenium koji je, kladioničarskim rečnikom rečeno – gađao „u glavu“. Tačnije, postavio je glavu poznatog sportskog komentatora, prvo na žensko telo, potom na kelnera, a zatim na sve ljude u restoranu. Ovakva reklama ne može da prođe neprimećena, većinu ljudi će i nasmejati, ali se postavlja pitanje gde su tu benefiti i sam brend – čini se da je reklama možda i previše upečatljiva.
Honorable mentions za kraj: Crnogorske kladionice Lob i Volcano, prva sa retkim primerom crnog humora i verovatno prvim pominjanjem Golog otoka u nekoj reklami i druga sa nepravaziđenim Petrom Božovićem koji otkriva mogućnosti online klađenja.
Imperiji je uzvraćen udarac. Pošteno, neki bi takvu izjavu uzeli kao malo prenaglašenu. Dizni je ipak . . .
Šta kupujemo kada kupujemo neki proizvod - stvar, osećanje, iskustvo, status, uspomenu ili nešto . . .
Svi koriste internet na svoj način. Neko voajeriše, neko javno beleži svaki detalj svog života. Neko . . .