Kletva Ranerova

THE WORD Kletva Ranerova

Ukoliko ste pogledali novi Blade Runner ili barem trejler za nastavak kultnog filma iz 1982. godine, verovatno ste primetili scenu u kojoj dominira ogroman logo Atarija. U vreme snimanja originalnog Blade Runnera, ova kompanija držala je 70% tržišta u Sjedinjenim Američkim Državama. Već 1983. godine celokupna gejming industrija doživela je ogroman pad, koji je u Japanu poznat pod nazivom Atari shock, posle čega ovaj pionir arkadnih igara nikada nije uspeo da povrati stari sjaj. Tačnije, originalna kompanija je prestala da postoji 1984. godine kada je prodato pravo na korišćenje imena i intelektualne svojine, što nije bilo poslednji put, jer je brend menjao vlasnika u još dva navrata.

Zbog toga vam može biti čudno zašto se u Blade Runneru 2049 pojavljuje logo brenda za kog sa razlogom možemo da se zapitamo da li će uopšte postojati za 32 godine, ali to je zato što režisera ne zanima ova naša druga decenija 21. veka. U Blade Runner 2049 univerzumu ne postoje društvene mreže, ni Google, to je svet koji je proistekao iz 2019. godine u kojoj Atari i dalje igra glavnu ulogu na tržištu.

Pan American World Airways, avio-kompanija poznatija pod nazivom Pan Am, takođe se pojavljuje u nastavku ove distopijske filmske priče, iako ne postoji već više od dve i po decenije. Američki avio-prevoznik koji je u vreme izlaska filma bio jedan od najvećih u svetu, devet godina kasnije odleteo je u istoriju.

Slučajevi ova dva brenda najveći su argument svim fanovima Blade Runnera koji veruju da su svi brendovi prisutni u filmu navukli na sebe prokletstvo koje ih je uništilo ili im zadalo značajne probleme. Iako je kompanija RCA 1986. godine likvidirana, njen logo danas koriste druge kompanije poput Sony Music Entertainment-a. Telefonska kompanija Bell System je iste godine kada se pojavio film izgubila monopol na tržištu i prestala da postoji u originalnom obliku.

U prvom delu Blade Runnera pojavljuje se i Coca-Cola, brend za koji se ne može reći da mu loše ide. Ipak, 1985. godine čuvena kompanija je na pad prodaje reagovala lansiranjem novog proizvoda pod nazivom New Coke, kojim je zamenila svoj glavni proizvod, što je, kao što već verovatno pretpostavljate, bio ogroman promašaj. Tri meseca kasnije, vraćena je u prodaju tečnost originalne recepture pod privremenim nazivom Coca-Cola Classic. Oduševljenje ljudi je bilo toliko da su slali pisma zahvalnosti, što teoretičaru zavere u meni daje jak razlog da veruje da je sve bilo unapred isplanirano, kako bi potrošači učvrstili ljubav prema proizvodu. Iz Coca-Cole to nikad nisu priznali, tako da ovo možemo smatrati solidnim promašajem.

Ljudi koji su sujeverni u većini slučajeva će pronaći opravdanje zašto se neko njihovo verovanje nije ispunilo. „Da bi upalilo, ne smeš da…“ Po istom principu, nastavak Blade Runnera je idealna prilika da produžimo šansu ovom prokletstvu da dokrajči sve kompanije koje su se pojavile u prvom delu. Pivo Tsingtao, kuhinjski brend Cuisinart i Peugeot su, uz Coca-Colu, kompanije koje i dan danas posluju uspešno. Ali polako, ima još dosta vremena do 2049.

Spavate li mirno, brendovi?

Tekst pisan za portal Marketing mreža 31.10.2017.

Čitaj dalje: