Kralj Džordan ili kralj Džejms?

REFLEKTOR Kralj Džordan ili kralj Džejms?

Lebron Džejms je u finalu NBA lige osmu godinu zaredom. Ta konstatacija daje povod da se ponovo povedu dobro poznate rasprave na temu – ko je najbolji igrač svih vremena?

Zapravo, te rasprave nikada nisu ni prestajale kako na domaćim eminentnim i manje eminentnim internet portalima, tako i na stranim. Ljudi prosto žele, imaju potrebu da klasifikuju učinak i talenat najboljih sportista na planeti i komparativno ih analiziraju. Kako savršena metodologija ne postoji, deluje da je potpuno besmisleno učestvovati u ovakvoj vrsti rasprava, ali avaj… Žargonski rečeno – portali gore! I nekako je sam rezultat utakmice u drugom planu, jer se tu rešava daleko važnije pitanje – da li je Lebron Džejms najbolji igrač svih vremena ili je to mesto ipak za vek i vekova rezervisano za Majkla Džordana?

Na tas se stavljaju svi važni momenti iz karijere, te se odokativno-subjektivnom metodom presuđuje u korist jednog ili drugog. Oni malo stariji glorifikuju „Njegovo leteće veličanstvo“ i govore kako je NBA izgubio dušu, te sa setom posmatraju snimke plejof utakmica iz devedesetih godina na Jutjubu. S druge strane, oni mlađi, koji nažalost nisu imali priliku da gledaju Majkla Džordana, frenetično brane Lebrona, govoreći kako bi ova ekipa Klivlenda bez Lebrona mogla samo da sanja o ulasku u plejof, a kamoli o finalu istog.

Bez obzira na sve, njihova mišljenja su ustaljena i gotovo je nemoguće promeniti ih. Jednostavno, ne možeš da ostaneš neutralan.

Ili si tim Lebron ili si tim Džordan.

Istini za volju, ovakve besmislene rasprave nisu svojstvene samo nama. Daleko od toga! One su zapravo još jače, a mora se priznati i argumentovanije, tamo gde se cela priča i odvija – u Sjedinjenim Američkim Državama. Sadašnji i bivši košarkaši danonoćno iznose svoje mišljenje, koje je obično okidač za neko potpuno suprotno i tako u krug. Džej Vilijams, Stiven Džekson i mnogi drugi su, direktno ili indirektno, izdvojili Lebrona kao najboljeg svih vremena. S druge strane, Skoti Pipen je kazao da Džejms još uvek ne može ni sam njim da se poredi…

Ono što je zajedničko za Džordana i Džejmsa jeste veliki publicitet. I jedan i drugi su u svoje vreme bili, kako bi to Amerikanci kazali, zaštitno lice lige. Ljudi vole da pričaju o njima, da ih pljuju, napadaju, brane, veličaju… Ljudi vole da ih vole i vole da ih mrze. Ostavljajući po strani pitanje o igračkom kvalitetu, trofejima i uspesima, možemo posmatrati njihov „duel“ iz drugačijeg diskursa.

Majkl Džordan je u ligu ušao sredinom osamdesetih godina kada su NBA ligom vladali Leri Bird i Medžik Džonson. I kada su, pogađate, trajale rasprave ko je najbolji igrač svih vremena – Leri Bird ili Medžik Džonson? No Džordan je ušao jako i odmah počeo da menja neke stvari. I to ne samo igrački. Jer i pre i posle Majkla je bilo jako jako velikih igrača. I biće ih. Ali Majkl Džordan nije postao globalni superstar samo zbog svojih igračkih kvaliteta. Najki i Er Džordans imaju nemerljivu ulogu u priči. Pre Džordana, profesionalni košarkaši nisu imali svoje unikatne patike, već su potpisivali sponzorstva sa određenim brendovima.

Pre Džordana, košarkaške patike u NBA ligi su morale biti jednobojne, pa je Majkl morao da plaća kazne od 5.000 dolara kada bi nosio svoje crveno-belo-crne „džordanke“. Zapravo, Najki je plaćao kazne… Potom se u narednim godinama dešava jedan od najvažnijih trenutaka u Džordanovoj karijeri. Ne, nije u pitanju nikakav sportski uspeh ili neuspeh.

Godina je 1988, i Majkl Džordan još uvek nikada nije prošao prvu rundu plejofa.

Ali Majkl Džordan već ima nestvarne brojke i o Majklu Džordanu se govori kao o budućem superstaru. I na Majkl Džordanovim patikama se pojavljuje čuvena silueta zakucavanja, logo nazvan „Jumpman“. U početku se nalazio samo na patikama, a kasnije je počeo da se pojavljuje na majicama, šortsevima, čarapama, trenerkama… Dakle „Jumpman“ je kreiran, a ostalo je, kako to ljudi vole teatralno da kažu, istorija!

I zaista, Džordanov brend živi i nakon završetka njegove karijere, pa se tako nalazio na omotu čuvenog serijala video igrice NBA 2K11, što je malo manje od 10 godina nakon završetka profesionalne karijere. Takođe, jedan od zadataka u igrici je otključavanje 40 modela njegovih patika. I ono što je možda i najvažnije, a tiče se sadašnjosti, Džordanove patike su u prethodnoj sezoni bile pete po prodaji! Četrnaest godina nakon završetka karijere! Ispred njega su samo aktivni superstarovi Stef Kari, Kevin Durent, Kajri Irving i, naravno, Lebron Džejms! Čija je priča s jedne strane slična, ali s druge ni nalik Džordanovoj…

Godina je 2003, i zvezda koja je decenijama, sa kraćim prekidima, obasjavala NBA ligu se gasi. Ligi je potreban novi lučonoša, sultan umesto sultana, Majkl posle Majkla! Srednjoškolska senzacija Lebron Džejms je viđen kao naslednik. Inače, breme Džordanovog naslednika je i blagoslov i kletva. Za mnoge je bila upravo ovo drugo. Ko se još seća da je Džeri Stekhaus nekada bio najavljivan kao novi Džordan?

Bilo kako bilo, Lebron je novi veliki projekat NBA lige. Lebron je jedan od retkih privilegovanih igrača da svoju prvu utakmicu u NBA ligi odigra u patikama specijalno dizajniranim za njega. Lebron je dečkić sa tetovažom „Chosen 1“ na leđima. Dečkić koji je od ulaska u ligu do danas uvek pri vrhu po broju prodatih patika i dresova.

Lebron je već 15 godina zaštitno lice lige i Lebron apsolutno zaslužuje da se stavi rame uz rame sa Džordanom!

Vremena se menjaju i njegova revolucija je ipak posve drugačija. On je igrač i „endorser“ i biznismen. On je politički aktivista. On je skup zakonitosti po kojima funkcioniše i to deluje skoro savršeno. Od njega se zna šta može da se očekuje u javnom nastupu i on se drži toga. Računajući tri najpopularnije društvene mreže – Tviter, Fejsbuk i Instagram, Lebrona Džejmsa prati više od 96 miliona ljudi! Lebron Džejms igra savršeno svoju ulogu! No, Lebron Džejms je i prosvećeni sportista, te neretko upućuje vrlo oštre kritike na račun predsednika Donalda Trampa. I uopšte uzevši, Lebron zna da bude jako direktan i oštar u svojim političkim razmišljanjima, a ne libi se i da otvoreno govori o problemu rasizma u zemlji.

Ili je i to sve deo predstave? Da li to onda nešto menja?!

Lebronove neprofitne organizacije donose milione dolara onima kojima je to najpotrebnije, jer čitava NBA liga vodi računa da zadrži humani imidž. A on, kao zaštitno lice iste, mora i tu da bude bolji od ostalih, kao što je i na terenu. Sam koncept lige prosto zahteva to.

Takođe, način na koji sarađuje sa brendovima u prethodnih nekoliko godina se drastično promenio, prema rečima njegovog biznis partnera, Meverika Kartera. Od „endorsera“, postao je partner u projektima, što zapravo donosi mnogo veći rizik, kada je zarada u pitanju. Ali ne samo to, Lebron je time postao i neko ko nije samo zaštitno lice i oruđe u službi marketinga, već neko ko aktivno učestvuje u samom procesu donošenja odluka.

Godina je 2018, i Lebronova i Džordanova imperija stoje na čvrstim nogama.

U trenutku dok nastaje ovaj tekst, Klivlend gubi od Golden Stejta 2-0 u finalnoj seriji i Džejms verovatno pokušava da nađe pravu taktiku za Voriorse (ili to ipak radi Tajron Lu…). Džordan verovatno sedi zavaljen u fotelji sa tompusom u uglu usana, kao i tokom čitave karijere, i kroji planove za uspeh Šarlot Bobketsa, čiji je vlasnik. Zli jezici bi kazali da je daleko lošiji vlasnik, nego što je bio igrač. I zli jezici su, nažalost, u pravu.

A priče o GOAT-u (Greatest of all time)? One nikada neće prestati. Ako je NBA liga država za sebe, onda je jedno sigurno – i jedan i drugi su tokom svoje karijere mogli da citiraju francuskog kralja Luja XIV: „Država, to sam ja!“

A Lebron to i dalje jeste.

Čitaj dalje: