Plejof brendova

THE WORD Plejof brendova

Prethodnih nekoliko godina svedočimo Evroliginom pokušaju da plejof ali i druge stvari približi NBA ligi. Promene su očigledne u nekoliko segmenata, pa sam pogled na sistem takmičenja, koji će se sprovoditi od sledeće sezone, neodoljivo podseća na NBA. Vizuelni identitet sajta se takođe približava uzoru, a više pažnje i sredstava je počelo da se ulaže i u marketing, što je rezultiralo nekim poprilično dobrim rešenjima. Usual suspects reklama je izazvala dosta pažnje nakon objavljivanja, kao i ona sa trenerima u glavnim ulogama, nekoliko godina ranije. Time je Evroliga, kao brend, dobila na značaju.

Cilj svega ovoga je veća profitabilnost košarke u Evropi. S obzirom da je Evroliga privatno vlasništvo, sasvim je legitiman pokušaj Đordija Bertomeua, glavnog čoveka kompanije, da približi evropsku košarku američkoj. Drugo je pitanje koliko je moguće implementirati NBA sistem na ovo područje, koje ipak ima drugačiju istoriju i tradiciju što se košarke tiče. Mnogi veliki evropski treneri smatraju da je ovo dobro rešenje. No, tko će ga znati?!

I dok je sve upućivalo na ugledanje samo u jednom pravcu (Evropa ka Americi), svet je iznenadila vest o odluci čelnika NBA lige da dozvoli reklamiranje na dresovima, po prvi put u istoriji, premda se dugo nagoveštavalo nešto slično. NBA kopira Evroligu? Apsolutno ne! Mada, trebalo bi imati na umu da nijedan od četiri velika američka sporta (američki fudbal, košarka, bejzbol, hokej) ne dozvoljava reklamiranje na dresovima. Ipak, valja naglasiti da fudbalski (soccer) timovi u Americi nose imena sponzora na grudima već duže vreme, tako da ovo ipak nije neviđeno u Americi. U čemu je onda problem?

Ključ je u popularnosti. Amerikanci ne smatraju fudbal nacionalnim sportom, za razliku od četiri prethodno pomenuta. Premda se radi na popularizaciji fudbala dovođenjem Pirla, Drogbe i Lamparda danas, a Pelea, Bekenbauera i Krojfa nekada, ovaj sport je i dalje daleko iza velike četvorke. I teško će se tu išta promeniti. U tom kontekstu bi trebalo posmatrati reakcije na ovu odluku, koja će se primenjivati od sezone 2017/18.

Evroligina računica je sledeća – promenom sistema će privući više sponzora, samim tim i bolje igrače, pa će biti i više novca. U perspektivi.

Sa druge strane, NBA se priprema za radikalnu promenu. Vizuelnu. Iako neće biti velike dimenzije (oko 6 x 6 cm), reklame na dresovima su i pre samog pojavljivanja izazvale dosta polemike. Šta će to doneti ligi, a šta sponzorima? Adam Silver, komesar NBA lige, situaciju posmatra kao neku vrstu simbioze između brendova. Ulaskom na veliko NBA tržište, koje beleži pad gledanosti proteklih godina, brendovi će dobiti novi prostor za oglašavanje. Na drugoj strani, kroz ostale medije, sponzori će intenzivnije promovisati NBA kao brend. Iz ove perspektive deluje kao win-win situacija.

Što se činjenica tiče, one glase ovako – NBA će zaraditi između 100 i 150 miliona dolara za godinu dana. Polovinu novca će zadržati klubovi, koji će sami moći da biraju sponzore, a ostatak ide u zajedničku kasu.

Ovaj potez Adama Silvera može otvoriti vrata ostalim sportovima da u narednim godinama učine isto, ali se može pokazati i kao promašaj (što je iz ove perspektive malo verovatno). Bilo kako bilo, možda će klinci po Americi narednih godina pamtiti dresove Bulsa, Voriorsa i ostalih timova po reklami na dresu, kao što mi pamtimo Teku, Šarp, ABN Amro, Soko Štark, Sinalko…

 

Tekst pisan za portal Marketing mreža, 22.03.2016.

Srodni tekstovi:
Kobi Brajant i Kobi Brend
Revolucija u NBA

Čitaj dalje: