Ratovanja fanova & Ratova zvezda

WORD Ratovanja fanova & Ratova zvezda

Imperiji je uzvraćen udarac. Pošteno, neki bi takvu izjavu uzeli kao malo prenaglašenu. Dizni je ipak gigant koji može sebi da priušti ne jedan već nekoliko kikseva jer im je arsenal filmova i franšiza na raspolaganju ogroman, raznovrstan i blokbasterski bombastičan. Ali Star Wars je Star Wars…

The Last Jedi, osmi nastavak Skywalker sage, pre pola godine je pokazao da slavno ime Ratova Zvezda ne garantuje i slavnu budućnost. Na lovorikama se ne sme spavati. Dokaz nije toliko u box-office brojkama (mada su i one daleko ispod svih očekivanja) koliko u dinamici njihovog pada uzrokovanog bučno negativnim kritikama mnoštva fanova. A Star Wars fanovi zaista znaju da budu bučni i strastveni. Novi spinoff o mladom Han Solou sada pokazuje da problemi Star Wars univerzuma ne mogu da se svedu na potencijalnu grešku u proceni za jedan film.

Američki total posle prva dva vikenda za Solo: A Star Wars Story je nešto ispod 150 miliona $ uz pad od 65 posto u zaradi nakon prve sedmice.

Poprilično su velike šanse da se radi o najvećem komercijalnom neuspehu u istoriji franšize, na stranu pitanje kvaliteta.

Gde leži nevolja? Možda prvo treba priznati nezavidan strateški položaj u kojem se Dizni našao pri kupovini Lucasfilm-a 2012. godine. Zadovoljiti nostalgičare i milenijalse u isto vreme, zadržati duh franšize i njen šmek, a dovoljno je osavremeniti, pomiriti prošlost i budućnost – nikako ne može biti prost zadatak. Ali „tražili ste, dobili ste“.

Najupadljivija muka u celoj ovoj stvari jeste hiperinflacija proizvoda. Fanovi „galaksije far far away“ nisu navikli na rafalnu paljbu omiljene sage, niti na njenu Marvel-izaciju… Jedno je stvoriti 6 filmova za 38 godina, a drugo 4 filma za 4 godine. U najavi su još ep. IX, dva spinoff-a, dve nove trilogije i televizijska serija… Manje je nekad više, a više je nekad zaista previše.

Ali nisu sporne samo prezasićenost i povremene smene režisera u sred projekta. Sve veće i zamašnije usložnjavanje univerzuma sage po Game of Thrones modi ne funkcioniše jer je veštačko. Star Wars nema originalno kompleksnu postavku koju ima GoT. To je prosto pitanje tehnike pripovedanja. The Last Jedi je greška jer je zahtevao ludački hrabar i potencijalno nemoguć salto preuređivanja čitavog epa da bi uspeo. Pošto je to izostalo, ne oseća se nikakvo opravdanje za postojanje i tog filma i čitave sequel trilogije. Star Wars preti da se pretvori u priču bez kraja, čime prestaje da bude priča, i postaje ništa drugo do dosadni derivat samog sebe, vođen silom inercije u beskraj.

Da stvar bude gora, ne samo što The Last Jedi nije ispunio svoj zadatak već je i obmanuo fanove koji su ga željno iščekivali. Svi intervjui i najave filma, trejleri, pa čak i inicijalne pohvalne kritike, isticali su njegovu revolucionarnost i majstorsku odvažnost režisera Rajana Džonsona. Fanovi su očekivali mnogo, i utoliko je katastrofa veća. Ne možete obmanjivati sve ljude sve vreme.

Komunikacija umetničkog dela, kakvo je Star Wars, publici mora da bude jednostavna i svedena: govoriti najmanji minimum.

Ne samo zato što u suprotnom rizikujete da bukvalno slažete publiku, već zato što vrhunskom umetničkom delu nisu ni potrebne najava ili dodatno pojašnjavanje zapleta ili poente. Ono govori samo za sebe, bez advokata.

Ne treba svakako previše slušati ni preosetljive zaluđenike među fanovima, to je jasno. Na kraju krajeva, zna se red: novi filmovi ne mogu tek tako da retroaktivno pokvare one stare. A Star wars će nastaviti da zgrće pare u nekom obliku, još dugo.

Ali celina se kvari. Proizvod ne treba da nastane samo da bi nastao. Kvalitet mora da ide ispred kvantiteta. A priča ima samo onu moć koju joj čitaoci, gledaoci i zaljubljenici daju.

Potez kupovine Lucasfilm-a, samim tim, podseća na iluziju iluzije (ne)promišljenosti. Kratkoročno je skup i rizičan, dugoročno nesumnjivo isplativ, ali najdugoročnije posmatrano vrlo moguće poguban za Star Wars ime, a to znači štetan i za Dizni. Imperija možda ne propada od jednog udarca, ali ni ne mora da propadne da bi prestala da bude važna.

Tekst pisan za portal Marketing mreža

Čitaj dalje: