To su naši baneri, al’ nisu naše zastave

THE WORD To su naši baneri, al’ nisu naše zastave

Pre izvesnog vremena, internet portal BuzzFeed koji opisuje sebe kao „social news and entertainment company“, koristeći printscreen pisma svojim zaposlenima obelodanio je svetu da raskidaju ugovor sa američkim republikancima vredan 1.3 miliona dolara i da neće objavljivati oglase i baneri koji pozivaju ljude da glasaju za Donalda Trampa.

Jedan od osnivača BuzzFeed-a rekao je da kao što odbijaju da reklamiraju cigarete na svom portalu, jer su štetne za zdravlje, iz istog razloga ne žele da na njima budu baneri koji pozivaju na izbor Donalda Trampa za predsednika Sjedinjenih Američkih Država.

Kako na ovakvu odluku kao privatna kompanija imaju pravo, oko svega toga se otvorila javna debata kada je u redu odbiti nečiji novac i odbiti njihovo oglašavanje na vašem sajtu.

U eri kada novinarstvo ili neka verzija novinarstva, a posebno na digitalnim kanalima, ne zahteva objektivnost već se nagrađuje stav, zauzimanje strane i držanje principa ovakve odluke kreiraju ogroman buzz i postaju nešto što se naziva „politika kompanije“.

Gde povući granicu? Kada odbijanje mogućnosti oglašavanja jedne strane postaje podržavanje druge strane? Da li ima razlike između političke i komercijalne kampanje? Ko piše sva ta pravila?

Živimo u vremenu gde je potrebno napisati da „retweets and links are not endorsments“ (retvitovanje i linkovanje ne predstavljaju podršku) ako želite da se ogradite. Da su tvitovi na vašem profilu lični stavovi i da ne predstavljaju stavove komapnije u kojoj ste zaposleni. Da li se ta pravila prenose i na vesti i tekstove koji se objavljuju na sajtovima koji se bave praćenjem politike, estrade, kulture ili sporta?

Uredništvo BuzzFeed-a je svojim radnicima objasnilo da oni žive od reklama i da će gubitak od 1.3 miliona, koliko bi po ugovoru dobili, biti veliki, ali da su se na to odlučili jer je Trampova kampanja u direktnoj suprotnosti sa slobodama njihovih zaposlenih.

Od ovog trenutka, cela ova priča postaje viral. Izlaze podaci da je ugovor koji je BuzzFeed imao bio između njih i Republikanske partije, a ne između njih i Trampa. Da li to znači da je BuzzFeed bio spreman da objavljuje oglase nekog drugog republikanskog kandidata da se neko od njih izborio za nominaciju? Da li su očekivali da bi kampanje Teda Kruza ili Džeba Buša bile u skladu sa slobodama njihovih zaposlenih? Da li je sve ovo samo kreiranje buzza oko BuzzFeed-a? Da li je ovo podilaženje svojim konzumentima koji imaju pretežno liberalnije stavove i nisu skloni glasanju za konzervativnije kandidate?

Republikanska partija se oglasila i dala izajvu da je medijski prostor zastupljen na mnogim platformama i da nisu ni imali plan da njihovi baneri stoje na BuzzFeed-u, ali da smatraju da je ironično to što BuzzFeed ima problem sa njihovim kandidatom, dok nema problem sa kandidatom demokrata Hilari Klinton koja je trenutno pod istragom FBI-a.

I ponovo se vraćamo na to, gde se povlači crta?

Kao zaključak cele priča ostaje: Pismo zaposlenima BuizzFeed-a je postalo viral. Buzzfeed se ustoličio kao jedno od najboljih mesta za rad, bastion progresivne misli, stavova i sloboda. Za to vreme Hilari Klinton troši 500 000 dolara dnevno na oglašavanje, dok Donald Tramp nema ni jednu jedinu reklamu. On se oslanja na organski reach i na to da će posle njegovih izjava, tvitova i pojavljivanja mejnstrim mediji sami odraditi sav marketing koji mu je potreban i to besplatno.

Videćemo ko će izaći kao pobednik.

Tekst pisan za portal Marketing mreža, 06.07.2016.

Čitaj dalje: