Poslednja „desetka“

THE WORD Poslednja „desetka“

Komunikaciona revolucija koja je zapljusnula čovečanstvo u poslednjih 20 godina iz temelja je promenila pravila funkcionisanja vrhunskog sporta, tačnije – način maksimizacije biznis potencijala. Ciljna grupa marketinga najvećih fudbalskih klubova su sada fanovi širom sveta. Broj online prodatih dresova Barcelone, Real Madrida, Liverpoola ili Manchester Uniteda u Aziji ili Severnoj Americi je dovoljan da isplati dovođenje i najskupljeg igrača kao što je Totti. Više nego ikad ranije je postalo važno za uspeh klubova u kojoj meri su zapravo postali globalni brend.

Takav trend se odrazio na osnovno utemeljenje strasti navijača – na identifikaciju sa tradicijom određenog kluba ili igračima koji predstavljaju istinske simbole. Klubovi su se prilagodili “slobodnom protoku robe i kapitala”, a nekako se u tom procesu krunilo ono što je fundamentalno za identitet bilo kog brenda – a to su vrednosne odrednice, tj. emotivni benefit za “konzumente brenda” (Zašto navijam za određeni klub?)

Jedan od klubova koji percepciju gradi na old-school stavu da “neki igrači nisu na prodaju” je Roma, a okosnica tog prepoznatljivog imidža “Vučice” je Francesco Totti. Savremeni fudbal ne poznaje primer da je neki fudbaler, na vrhuncu karijere proglašavan za jednog od najboljih, izabrao da ostane veran klubu u kojem je ponikao. Uprkos brojnim ponudama da pređe u bogatije klubove, što bi neminovno dovelo i do mnogo većih takmičarskih uspeha, trofeja i ličnih priznanja, Totti je izabrao da mu karijera ostane upamćena po tome što neće izneveriti naklonost onih ljudi, među kojima je i stasao – navijača iz zajednice koji istinski žive za klub.

Totti u septembru puni 40 godina. Ako je suditi po Ilary Blasi, supruzi kapitena rimske “Vučice” sa kojom u martu očekuje treće dete – ovaj Ferragosto, po prvi put otkad je obuo kopačke, neće provesti na klupskim pripremama. Iako je predsednik Rome nedavno spomenuo novi jednogodišnji ugovor, sva je prilika da će Princ Rima otići 2016. sa travnatog terena u legendu. Savremeni fudbal će izgubiti možda poslednju fudbalsku “desetku” – onu specifičnu Vrednost koju nikada neće postići ni Ronaldo ni Messi.

Srodni tekstovi:
Johan Krojf – Portparol totalnog fudbala
Fića Nacionale

Čitaj dalje: